19 серпня - Спаса
Дев'ятнадцятого серпня є свято Преображення Господнього,
або Спаса. Це народне свято східних слов'ян відоме з давньоруських часів.
Святкування Преображення триває 9 днів, з 18 до 26 серпня. У це свято за
древнім церковним звичаєм святять груші,
яблука, мед і обжинкові вінки або жмут колосся жита й пшениці. Тому в народі
цей день називають Другим, або Яблучним, Спасом. Свято Преображення обрано для
благословення плодів, бо в Єрусалимі саме в ту пору дозрівав виноград, який і
прийнято освячувати в цей день. Церква, благословляючи принесені плоди,
утверджує думку про те, що все — від людини до рослини — повинно бути
присвячене Богу як Його творіння.
За народними прикметами, Яблучний Спас означає настання
осені і перетворення природи. Прийнято вважати, що ночі після Спаса стають
набагато холоднішими. В середній смузі України від цього дня вже можуть
починатися приморозки, а тому й кажуть: «Прийшов Спас, держи рукавиці про
запас!»
Зі святом Спаса пов'язані різні обжинкові обряди: святять
у церкві обжинкові вінки, на ниві ставлять «Спасову бороду» — останні незжаті
колосся, які просто на полі урочисто зав’язуються червоною стрічкою і яким
приноситься в жертву хлібина. Цей обряд має також назву Велесової, або Дідової
Бороди. До церкви несли святити квіти, мак, вірячи, що обсипання свяченим маком
перешкоджає ходити до хліва відьмам, а до дому — ходячим покійникам. Після
посвяти квіти й голівки маку кладуть за іконами, де вони зберігаються до весни.
Весною мак розсівають по городу, а сухі квіти на Благовіщення вплітали до своїх
кіс — «щоб не випадало з голови волосся».
На Спас поминають померлих. За народньою мітологією, це
третій виступ мерців на світ у весняно-літньому сезоні: мерці з'являються на
Страсний Четвер, на Зелені Свята і на Спаса. Наш народ вірить, що предки
сприяють цвітінню і дозріванню плодів, охороняють ниви, садки і городи... Тому
в ці дні приносили жертви Роду і Рожаницям як родинним богам. Саме їм урочисто
виготовляли і запалювали спасівські свічі з нового воску, кришили хліб,
виливали медовий напій.
Напередодні Другого Спаса подекуди збереглося таємниче
заклинання Житника - духа ниви, щоб земля була родючою. На Яблучний Спас також
побутували обряди з водою: свяченою водою окроплювали зорану під озимі землю.
Обрядовою їжею на цей день є "шулики":
замішують пісного коржа на соді й випікають його в печі. Готовий корж ламають
на шматки та вимішують в макітрі з перетертим маком і свіжовикачаним медом.
Святковою стравою на Спаса були печені яблука. Верхівку з хвостиком відрізали,
виймали середину з насінням, клали туди мед або цукор і запікали в печі.
Готують пироги й штруделі з яблучною начинкою. Їдять їх із узваром або
грушівником — киселем зі свіжих груш.
Перед Спасом є два тижні посту — «Спасівка». Існує
легенда, що спасівка — це є продовження Великого посту. Бог призначив для
Великого посту дев'ять тижнів, а святі отці почали просити Бога, щоб щось із
тим зробив, бо для людей затяжко витримати такий довгий піст. Тоді Бог розділив
той піст на дві частини: сім тижнів навесні перед Великоднем і два тижні
вкінці літа перед Спасом. Ось чому за народнім віруванням у спасівку треба так
само постити, як і у Великий піст.
В Україні була дуже сильно розвинута магія початку, тому
й перші плоди Землі потребували ритуального освячення, щоб забезпечити достаток
протягом року. А це досягалося і через пожертву. Приносили жертви воді, вогню,
волхвам, кумам та сусідам, яких наділяли яблуками, грушами, медом, сотами тощо.
В Україні прийнято також плести ритуальні віночки. Один
із таких віночків – вінок Спаса – плетуть навесні, як заквітнуть зозулині
черевички та яблуні. Додають ще вишневі листочки. Надягають вінок лише на
Спаса. До віночка прив'язувалися відповідні стрічки: посередині – жовтогаряча,
далі голубі, сині, жовті, фіолетові – кольори Спаса. Жовтий – колір сонця.
Розповідають таку легенду:
"Йшов Спас до Сонця – Ярила – і просив у нього один
промінчик весни, щоб освятити ним весняні квіти з дівочого віночка. А Ярило відповідало: "Я тобі дам
промінчик мудрості і здоров'я. але мусиш мені принести в долонях дві краплинки
голубої водиці (тому й голубі стрічки), зіроньки ночі синьої (сині), радість
життя (жовті) та мудрість людську (фіолетові)". Спас дає на те згоду і
через три дні все обіцяне приносить Сонцю.
А Сонце вручає вій промінь, святить дерева. Торкається кожної гілочки.
Яблука. Сливочки…"
Одягали той віночок дитині з трьох років. На Спаса. Як
давали яблучко та приказували: «Здоровому тілу – здоровий дух!»
Народні прикмети:
◦Прийшов Спас -
бери рукавиці про запас.
◦Минув Спас -
держи кожух про запас.
◦До Спасівки
бджола робить на пана, а після Спасівки на себе.
◦Як у Спасівку
будуть великі вітри, то зима буде з віхолами та лютими морозами .
◦Якщо у Спасівку
на деревах жовтіє листя, це віщує ранню осінь.
◦Якщо на Спаса
нема дощу, то це прикмета, що буде гарна суха осінь. Дощів небагато буде.
◦Якщо на Спаса йде
дощ, січень наступного року буде сніжний, якщо спекотно - січень морозяний.
◦Якщо антонівка
вродила - наступного року хліб уродить.
◦Пройшов Спас -
пішло літо від нас.
Немає коментарів:
Дописати коментар