понеділок, 6 березня 2017 р.

Як до нас листівка прийшла. З історії вітальних листівок.

                 Листівка давно стала звичним атрибутом будь-якого свята. Ми даруємо листівки на день народження, на Різдво та Новий Рік, вітаємо своїх близьких і рідних за допомогою листівок з річницями та пам’ятними подіями.
Та чи задумувалися ви, що цей простий клаптик картону має свою історію та традиції? Приміром, у Японії найперші листівки були подвійними, а у США у далекому 1893 їх не надсилали поштою, а дарували винятково як сувеніри.
        Найперша вітальна листівка  датується 15 сторіччям і зберігається у Британському музеї. Вона приурочена до Дня усіх закоханих. Дослідники сходяться на думці, що її автором був герцог Орлеанський, який начебто і надіслав цю листівку з буцегарні своїй коханій.
З тих пір пройшло немало часу і ось у 19 сторіччі вітальні листівки набули величезного поширення. Їх приурочували і до Великодня, і до дня святого Патріка та Різдва.
       Одного разу в
1840 році заможний англійський джентльмен не встигав поздоровити з Різдвом кагалу своїх друзів і знайомих. Тому він замовив в художника тисячу вітальних листівок з нескладним малюнком. Ці листівки були надіслані поштою у конверті.
Листівки, які лишилися, цей джентльмен продав просто на вулиці по шилінгу за кожну. Цим джентльменом був Генрі Коул, перший директор Музею Вікторії та Альберта, що в Лондоні.
       З другої половині XIX століття вітальні листівки починають друкуватися в багатьох європейських країнах. Їх кількість вже обчислюється мільйонами. Спочатку на листівках найчастіше зображалося немовля Христос в яслах або інші релігійні сюжети. Пізніше з’являється Санта Клаус і композиції з квітів, віток і ялинкових прикрас. До Росії вітальні листівки спочатку привозилися з-за кордону, переважно з Німеччини. Перші російські різдвяні листівки були випущені з добродійною метою Петербурзьким піклувальним комітетом, що видав до Різдва 1898-го серію з десяти листівок за малюнками відомих петербурзьких художників.
       На перших радянських новорічних листівках зображалися щасливі мами з хлоп’ятами і башти Кремля, пізніше до них приєдналися Дід Мороз і Снігуронька. А вже через деякий час промисловість випускала щонайширший асортимент листівок, що приємно радували око на вітринах газетних кіосків, заповнених традиційно непомітною друкарською продукцією. І хай якість друку і яскравість фарб радянських листівок поступалися імпортним, ці недоліки компенсувалися оригінальністю сюжетів і високим професіоналізмом художників.
            Україні поштові листівки започаткувала серія з куточками Києва, яка побачила світ 1895 р. з легкої руки Степана Кульженка.
      На початку ХХ ст. за короткий час поштові листівки в Україні набули широкого розповсюдження. У перші два десятиріччя, які справедливо називають «золотим віком картки», виразно простежується розширення тематики, а також удосконалення художнього та поліграфічного рівня листівок. Українські картки були на рівні найкращих європейських зразків. Особливе ж  місце в історії української поштової листівки безперечно належить Коломиї, що на Івано-Франківщині.

Посткросинг в сучасному світі
          На жаль, паперові привітання давно не в моді, але не для посткросерів. Сотні тисяч людей в усьому світі знову шлють один одному листівки, нехтуючи перевагами електронної пошти та смс.
          Посткросинг- це соціальна мережа, в якій люди з усього світу обмінюються листівками. Створив її португальський студент у 2005 р. Спочатку він використовував її для того, щоб обмінюватися листівками зі своїми друзями. Але згодом мережа стала на стільки популярною, що набрала світового масштабу. Вже зараз є зареєстровано більше 300 тис. користувачів з 209 країн світу!
          Головна мета авторів проекту полягає в тому, що будь-який житель планети завдяки Інтернету може обрати випадкового адресата й надіслати йому яскраву листівку традиційною  поштою. Отримати маленький мистецький витвір та ще й з відбитком поштового штемпеля іншої країни – справжній подарунок для всіх поціновувачів художніх поштових карток і марок. Тим більше, що жоден відправник не залишиться без подібного подарунка у відповідь, адже система працює за принципом «Ви відправили – і Вам відправили».
        Завдяки посткросингу можна дізнатися багато цікавого про людину і про країну, звідки надіслана листівка. Зареєструвавшись на сайті, в кожного користувача є власний профіль, де він може розповісти про себе, про те що він любить, і які листівки хотів би отримувати(починаючи від «листівки з зображенням жирафи» до «листівки з гарними марками без конверту». Це дає можливість людині, яка буде вам відправляти листівку підібрати саме те, що вам сподобається. Також можна написати, що б ви хотіли дізнатися про людей, які вам будуть відправляти листівки (можливо про визначні місця країни, чи про місто в якому вона живе, про домашніх улюбленців, про роботу, захоплення чи улюблений колір). І тоді ви будете отримувати не лише гарну листівку, а й написану цікаву розповідь на ній. А буває й так, що спілкування може навіть перерости у дружбу!
          Таким чином, звичайне захоплення перетворюється на глобальну культурну місію – учасники поринають у світ мистецьких шедеврів, якими є художні поштові картки, і пізнають багато нового про різні країни, а ще й у такий спосіб збирають дуже цікаві колекції, які з часом стануть неабиякою філателістичною цінністю.



Посткросинг — це хобі для Вас?
         Отже, якщо ви зацікавились посткросингом, то гайда за листівками! Безліч листівок  Ви можете знайти в кіосках „Торгпреса”.