Листівка давно стала
звичним атрибутом будь-якого свята. Ми даруємо листівки на день народження, на
Різдво та Новий Рік, вітаємо своїх близьких і рідних за допомогою листівок з
річницями та пам’ятними подіями.
Та чи задумувалися ви, що цей простий клаптик картону має свою історію та
традиції? Приміром, у Японії найперші листівки були подвійними, а у США у
далекому 1893 їх не надсилали поштою, а дарували винятково як сувеніри.
Найперша вітальна
листівка датується 15 сторіччям і
зберігається у Британському музеї. Вона приурочена до Дня усіх закоханих.
Дослідники сходяться на думці, що її автором був герцог Орлеанський, який
начебто і надіслав цю листівку з буцегарні своїй коханій.
З тих пір пройшло немало часу і ось у 19 сторіччі вітальні листівки
набули величезного поширення. Їх приурочували і до Великодня, і до дня святого
Патріка та Різдва.
Одного разу в
1840 році
заможний англійський джентльмен не встигав поздоровити з Різдвом кагалу своїх
друзів і знайомих. Тому він замовив в художника тисячу вітальних листівок з
нескладним малюнком. Ці листівки були надіслані поштою у конверті.
Листівки, які лишилися, цей джентльмен продав просто на вулиці по шилінгу
за кожну. Цим джентльменом був Генрі Коул, перший директор Музею Вікторії та
Альберта, що в Лондоні.
З другої половині XIX
століття вітальні листівки починають друкуватися в багатьох європейських
країнах. Їх кількість вже обчислюється мільйонами. Спочатку на листівках
найчастіше зображалося немовля Христос в яслах або інші релігійні сюжети.
Пізніше з’являється Санта Клаус і композиції з квітів, віток і ялинкових
прикрас. До Росії вітальні листівки спочатку привозилися з-за кордону,
переважно з Німеччини. Перші російські різдвяні листівки були випущені з
добродійною метою Петербурзьким піклувальним комітетом, що видав до Різдва
1898-го серію з десяти листівок за малюнками відомих петербурзьких художників.
На перших радянських
новорічних листівках зображалися щасливі мами з хлоп’ятами і башти Кремля,
пізніше до них приєдналися Дід Мороз і Снігуронька. А вже через деякий час
промисловість випускала щонайширший асортимент листівок, що приємно радували
око на вітринах газетних кіосків, заповнених традиційно непомітною друкарською
продукцією. І хай якість друку і яскравість фарб радянських листівок
поступалися імпортним, ці недоліки компенсувалися оригінальністю сюжетів і
високим професіоналізмом художників.
Україні поштові
листівки започаткувала серія з куточками Києва, яка побачила світ 1895 р. з
легкої руки Степана Кульженка.
На початку ХХ ст. за короткий
час поштові листівки в Україні набули широкого розповсюдження. У перші два
десятиріччя, які справедливо називають «золотим віком картки», виразно
простежується розширення тематики, а також удосконалення художнього та
поліграфічного рівня листівок. Українські картки були на рівні найкращих
європейських зразків. Особливе ж місце в
історії української поштової листівки безперечно належить Коломиї, що на
Івано-Франківщині.
Посткросинг в сучасному світі
На жаль, паперові
привітання давно не в моді, але не для посткросерів. Сотні тисяч людей в усьому
світі знову шлють один одному листівки, нехтуючи перевагами електронної пошти
та смс.
Посткросинг- це соціальна
мережа, в якій люди з усього світу обмінюються листівками. Створив її
португальський студент у 2005 р. Спочатку він використовував її для того, щоб
обмінюватися листівками зі своїми друзями. Але згодом мережа стала на стільки
популярною, що набрала світового масштабу. Вже зараз є зареєстровано більше 300
тис. користувачів з 209 країн світу!
Головна мета авторів
проекту полягає в тому, що будь-який житель планети завдяки Інтернету може
обрати випадкового адресата й надіслати йому яскраву листівку традиційною поштою. Отримати маленький мистецький витвір
та ще й з відбитком поштового штемпеля іншої країни – справжній подарунок для
всіх поціновувачів художніх поштових карток і марок. Тим більше, що жоден
відправник не залишиться без подібного подарунка у відповідь, адже система
працює за принципом «Ви відправили – і Вам відправили».
Завдяки посткросингу можна
дізнатися багато цікавого про людину і про країну, звідки надіслана листівка.
Зареєструвавшись на сайті, в кожного користувача є власний профіль, де він може
розповісти про себе, про те що він любить, і які листівки хотів би
отримувати(починаючи від «листівки з зображенням жирафи» до «листівки з гарними
марками без конверту». Це дає можливість людині, яка буде вам відправляти
листівку підібрати саме те, що вам сподобається. Також можна написати, що б ви
хотіли дізнатися про людей, які вам будуть відправляти листівки (можливо про
визначні місця країни, чи про місто в якому вона живе, про домашніх улюбленців,
про роботу, захоплення чи улюблений колір). І тоді ви будете отримувати не лише
гарну листівку, а й написану цікаву розповідь на ній. А буває й так, що
спілкування може навіть перерости у дружбу!
Таким чином, звичайне
захоплення перетворюється на глобальну культурну місію – учасники поринають у
світ мистецьких шедеврів, якими є художні поштові картки, і пізнають багато
нового про різні країни, а ще й у такий спосіб збирають дуже цікаві колекції,
які з часом стануть неабиякою філателістичною цінністю.
Посткросинг — це хобі для Вас?
Отже, якщо ви зацікавились
посткросингом, то гайда за листівками! Безліч листівок Ви можете знайти в кіосках „Торгпреса”.
Немає коментарів:
Дописати коментар