Уроки
доброти
Можна не дотримуватися жодних виховних методів,
не читати книжки з педагогіки, але якщо в сім'ї кажуть людині, яка чхнула: «Будь здоровий», то й діти, дивлячись на дорослих,
бажатимуть здоров'я.
Це відбуватиметься за інерцією. І якщо в сім'ї ділять ласощі на всю сім’ю, то з
часом уміння ділитися входить у дітей у звичку, відмінну від тієї, коли дитина
егоїстично впевнена, що все найкраще батьки віддадуть їй. І якщо батьки із задоволенням хвалять дітей
за гарні вчинки: намалював картинку в подарунок бабусі, пригостив друга
шоколадкою, поділився іграшкою у пісочниці, - то й діти якось опанують мистецтво
похвали і зможуть хвалити інших, щиро радіти успіхам іншої людини.
Уроки
співчуття
Уміння співчувати приходить з віком:
однорічна дитина може розсміятися, побачивши на ваших очах сльози, у три роки
вона занепокоїться і запитально вдивлятиметься вам в очі, в чотири - принесе
носовичок і обійме. Але й така чуйність виникає неспроста, а лише коли дитину
привчають до того, щоби вона розуміла почуття інших.
Діти не дізнаються про те, що батьки також
стомлюються, сумують, якщо мама й тато завжди будуть у бойовій
готовності виконати будь-яке їхнє прохання. Потрібно озвучувати свої почуття:
просити пограти тихіше, якщо ви стомилися або болить голова, пояснювати, що ви
зайняті і не можете зараз пограти в машинки.
Діти повинні вміти розрізняти і зовнішні вияви
емоцій. У книжкових ілюстраціях або під час
мультфільмів вони з вашою допомогою можуть
помітити, як змінюються обличчя персонажів залежно від настрою. Своїми реакціями батьки підказують, як потрібно
поводитися, якщо
дитині боляче: погладити, подмухати на забите місце, обійняти, втішити словом.
А пізніше у своїх іграх діти копіюють поведінку дорослих: гойдають заплакану
ляльку, заспокоюють її, гладять по голові.
Допомагаючи бабусям і дідусям, ви даєте
зрозуміти, що літні люди потребують нашої уваги і допомоги. Але важливо, щоби
діти знали, що не тільки рідні заслуговують на чуйне ставлення, а й усі люди.
Підтримуйте добрі стосунки з сусідами. Можливо, на вашому сходовому майданчику
живуть літні люди, і немає нічого дивного у тому, щоби наступного разу, коли ви
поїдете в супермаркет, зайти і спитати, чи потрібні їм якісь продукти,
особливо важкі: ваговий цукор, крупи, овочі.
Світ не ідеальний, у ньому відбуваються не тільки приємні
події. Якщо діти стали свідками домашньої сварки, потрібно пояснити, чому ви
підвищили голос - були розлючені або стомилися. Якщо дитина почула суху
грубість на вулиці, поясніть їй, що у тієї людини, мабуть, був поганий день,
він встав не з тієї ноги, тому й накричав на когось; це не нормально, але таке
трапляється.
Діти вбирають усе, що їм розповідають, і
поступово накопичують знання. Тому - говоріть з дітьми про все на світі. Обговорюйте
натхненні історії про людей, які роблять добрі справи. Розповідайте про
професії лікарів, пожежників, рятувальників, які завжди приходять на допомогу,
про те, як без них було б складно. Побільше читайте, дивіться
разом добрі фільми, обговорюйте сюжети, щоби знати, як оцінює дитина
різноманітні життєві ситуації. Обирайте твори, де присутні яскраві образи
добрих героїв. Грайте разом у рольові ігри, в яких добро перемагає зло.
Розкажіть дітям, що у світі є багато людей з обмеженими можливостями, нездатних ходити, чути, бачити. Знаючи з раннього дитинства про
те, що всі люди різні, але кожна при цьому унікальна,
можливо, саме ваші діти якось виявлять у собі здатність не підтримати компанію, яка висміює однокласника, який затинається.
Допомога не
«тому що», а просто
так
Доброта - це не тільки діло, а й слово. Хваліть дітей,
зазначайте усе добре, що вони роблять для інших людей. Вірте в них, підтримуйте добрі починання: «У тебе все вийде».
Навіть зовсім маленькій дитині потрібно дякувати за допомогу – подала вам чашку, витерла пил,
насипала корм рибкам. Але не перестарайтеся, будьте щирі, але не перебільшено захоплені, адже допомогу надають не для похвали, а просто так. Спочатку стимул для
малюків - копіювати дії мами й тата, потім – отримати батьківське схвалення, а пізніше - відчувати внутрішнє
задоволення і радість за того, кому допоміг. Просто тому що від добрих справ добре усім.
"Так одного разу після дитячого садка ми гуляли з сином на майданчику і помітили у снігу
іграшкове порося. Марик одразу впізнав у ньому улюблену іграшку свого одногрупника, та і я памятала, що Артем не розлучався з
поросятком ні на хвилину, а тут, мабуть, поспіхом загубив. Ми з сином
повернулися в дитячий садок, і Марик зголосився: «Давай я сам віддам іграшку!»
Він відчинив двері у групу і з протягненим у руці поросятком і прещасливою
усмішкою пішов до свого дитсадкового друга.
І той, звісно ж, побачив, схопив і притиснув іграшку
до себе щосили. «Дякую!» - крикнув Артем, коли Марик попрямував назад до
дверей. «Будь ласка», - відповів Марик, і, дивлячись на хлопчачі обличчя, так і не було зрозуміло, хто з них
щасливіший."
Батьки можуть показати дітям модель доброго ставлення до
інших
- поступатися місцем старшим у громадському
транспорті;
- допомогти сусідці винести з під'їзду
візок, а дитину попросити притримати двері;
-
разом випекти печиво і пригостити дітей
у дитячому садочку;
-
без приводу дарувати квіти виховательці,
вчителю, людям, до яких ідете в гості;
- випекти пиріг і поїхати навідатися до
бабусі з дідусем;
- обрати і разом запакувати подарунки або
ласощі для гостей, які приходять до дітей на день народження;
-
брати участь у громадських акціях, які
проходять у місті (висаджування дерев, суботники, благодійні концерти);
-
віддати частину своїх книжок до
бібліотеки, лікарні, будинку для літніх людей;
- робити благодійні пожертви;
- годувати пташок, майструвати шпаківні й
годівнички;
- не ламати дерева, не рвати квіти, не
смітити, прибирати після себе майданчик для пікніків;
-
говорити одне одному «дякую», бажати
доброго ранку і на добраніч.
Немає коментарів:
Дописати коментар